My interview of Old Man River

Ohad Rein - Old Man River

Cette interview a été publiée en français sur le site Jewpop, pour lequel je suis chroniqueuse musicale.

המוזיקאי אוהד ריין נולד באוסטרליה, גדל בארץ והתחיל להסתובב בחו”ל אחרי שהוא סיים צבא. אוהד עומד מאחורי הפרויקט המוזיקלי Old Man River, אותו הוא התחיל במהלך שהייתו בחו”ל. הסאונד של Old Man River מבטא את האקלקטיות של מגוון המקומות שאוהד ביקר בהם והוא שילוב של רוק, פולק, מוזיקה פסיכדלית ומוזיקת עולם. “Good Morning“, האלבום הראשון, יצא ב- 2007 תחת הלייבל Sony וזכה להצלחה מסחררת בעולם. כתוצאה מכך אוהד יצא לסיבוב הופעות של שנתיים והוא הופיע בין היתר בהופעות שאורגנו מטעם ה- Dalai Lama ובנוכחותו. “Trust“, האלבום השני, גם יצא תחת לייבל גדול (EMI), כאשר המפיק המוביל Tony Hoffer (שעבד בין היתר עם Air, Phoenix, Beck) הפיק וערך את המיקס של האלבום. לפני שנה אוהד חזר לארץ, ונפגשנו איתו לשיחה על מוזיקה, אבהות וההבדל בין החיים באוסטרליה ובארץ.

Old Man River on stage at songs for the Dalai Lamaמה זה Old Man River?

Old Man River זה פרויקט מוזיקלי סולו שלי, אבל מכיוון שתמיד דילגתי בין כמה מדינות אז בכל מקום אנשים שונים מנגנים איתי. זה גם משתנה לפי המצב רוח ולפי ההופעה: לפעמים אני מופיע לבד, לפעמים עם כנרת או פסנתרן, לפעמים אנחנו 3, 4 או 7 אנשים על הבמה.

למה בחרת בשם הזה?

קודם כל אני חושב שיש הרבה חופש בזה שאתה לא משתמש בשם האמיתי שלך אלא בשם אחר, כי אתה מנתק קצת את הזהות שלך מהזהות המוזיקלית, אתה נכנס לאיזושהי דמות וזה נותן לך חופש יצירתי. ואם הדברים לא הולכים כל כך טוב, אז אתה לא לוקח את זה אישית כי זה לא קורה לך, זה קורה ל-Old Man River (צחוקים).

לגבי השם עצמו, תמיד אהבתי את סמל הנהרות: Old Man River זה אחד הכינוים של נהר המיסיסיפי בארה”ב, ויש גם שיר מאוד מפורסם שנקרא ככה. השיר מדבר על איך העבדים השחורים עבדו וסבלו בתקופת העבדות במדינות דרום ארה”ב. בשיר העבדים מסתכלים על הנהר Old Man River שלידם ושממשיך לזרום. בחרתי בשם זה כי זה מאוד מייצג את הגישה שלי ואת המוזיקה שאני עושה, מוזיקה שקשה להגדיר אותה, שהיא פתוחה לחיים, זורמת ממקום למקום.

איך היית מגדיר את הסגנון המוזיקלי של Old Man River?

קשה לי לענות על השאלה הזאת כי יש אצלי הרבה ז’אנרים שונים: באלבום אחד יש שירים שנשמעים רוק אנד רול לכל דבר, שירים שנשמעים מאוד הודיים, שיר שנשמע יותר פולק, ועוד אחד שהוא פסיכדלי.
אני חושב שאני עושה מוזיקה כמו המוזיקה שאני אוהב, ואני מאוד אוהב אמנים עם מוזיקה מגוונת. אם תסתכלי על ה- Beatles, אצלם מוצאים את האקלקטיות הזאת ב- The White Album למשל, ומה שמחבר הכל זה האנרגיה, הכוונה מאחורי השירים. אני מקווה שגם בפרויקטים שלי יש איזושהי רוח חיובית שמחברת את הכל.

מנקודת מבט של מוזיקאי אינדי שגר בארץ ובאוסטרליה, איך היית מגדיר את ההבדלים בין שתי המדינות?

מסתבר שיש הרבה דמיון בין המדינות: אוסטרליה היא יבשה גדולה אבל בהרבה מובנים היא מדינה קטנה, עם סצנות מאוד קטנות. כמו בארץ, הסצנה של המוזיקה מאוד קטנה וכולם מכירים את כולם.
מבחינה כספית יש יותר עזרה למוזיקאים שם. יש תחנת רדיו שהיא כולה מוזיקה אלטרנטיבית ואינדי, והיא מאוד תומכת במוזיקאים. באוסטרליה יכולתי להתפרנס מהמוזיקה שלי ובארץ זה נראה לי מאוד קשה. בנוסף כשאתה שר באנגלית בארץ אתה מגיע להרבה פחות אנשים. זה לא מורגש בתל אביב, אבל כן מרגישים את זה כשיוצאים מהעיר.

לעומת זאת אני חושב שדווקא בארץ הסצנה תוססת, היא הרבה יותר רב גונית ויש פה דברים מקוריים מאוד. יחסית לגודל של המקום זה מטורף. אנשים הרבה יותר מעיזים מאשר באוסטרליה, כנראה בזכות החוצפה הישראלית. באוסטרליה הדברים מאוד דומים, וזה גם קשור לזה שלכולם טוב שם והכל נורא שקט. לי השקט הזה היה מעולה, כי באתי מהארץ ומניו יורק, ופתאום הגעתי למקום עם הרבה ספייס ליצור, ויכולתי להוציא את כל הטרפת שהיה לי בראש.

OMR - black & whiteהפכת להיות אבא לפני ארבע שנים, איך האבהות השפיעה על הקריירה שלך?

גילינו שאישתי בהריון בשבוע האחרון של סיבוב הופעות ענק בעולם שנמשך משהו כמו שנתיים, בעקבות ההצלחה של האבלום הראשון שלי, Good Morning. זה היה טוב וזה היה מאוד סמלי. זה גם היה חתיכת שינוי בשבילי, כי הייתי צריך לעבוד על האלבום השני, וגם לקלוט שאני הולך להיות אבא.
האבהות מאוד השפיעה עליי: קודם כל אני הרבה יותר אוהב להיות בבית עכשיו, וקשה לי להיות רחוק. פעם רציתי לעשות טורים ארוכים באמריקה, היום אני לא יכול לחשוב על זה בכלל.
ילד גם מכניס הרבה משמעת לחיים שלך: אם הוא ישן איזה שעתיים, אז יאללה לך תכתוב שיר, אחרת לא תוכל לעשות את זה. הלו”ז שלך הופך להיות פונקציה של הלו”ז שלו. לפני כן בחיים לא היה לי לו”ז! עכשיו יש לי, ויש בזה משהו טוב.

איך אתה כותב את השירים שלך?

אני כותב נורא אינטואיטיבית, כל השירים הגיעו מזה שאני קולט מנגינה, לפעמים מילה או שתיים. זה כמו ברדיו כשמחפשים תחנה, רוב הזמן לא שומעים כלום ואז פתאום שומעים שיר. המנגינה היא כמו חלום, אשכח אותה אם אני לא ארשום אותה מיד. היום אפשר להקליט בסמארטפון, אבל פעם הייתי מתקשר לעצמי ומשאיר הודעה. הרבה פעמים הייתי הולך ברחוב והייתי פשוט שר לטלפון ליד אנשים (צחוקים).
אז אני מקליט ואחרי כמה זמן אני חוזר לזה כדי לפתח את זה, למצוא את האקורדים ולהלביש על זה מילים. יש שירים שנולדים תוך חמש דקות, והם בדרך כלל הכי פופולאריים (השיר La הוא כזה). אבל יש גם שירים שאני עובד עליהם 3 שנים עד שאני מסיים אותם.

עם מי אתה חולם לעבוד?

הייתי שמח לעבוד עם Nigel Godrich שהוא המפיק של Radiohead, כל מה שהוא נוגע בו פשוט הופך לזהב.

להקת Old Man River תופיע ביום חמישי ה- 23.05 ב- Container בנמל יפו ב- 21:30. הכניסה חופשית. 

Leave a Reply

